Kenali AJK SSR

Monday, November 2, 2009

SUSUN ATUR SURAU

Pada asalnya sumber kewangan bagi membina surau ini ialah daripada derma orang ramai sehingga mencecah kira-kira RM50,000. Bermodalkan jumlah tersebut SSR ini dapat dibina dan sepanjang dalam pembinaan sumbangan derma orang ramai terus diterima samada dalam bentuk wang ringgit mahupun dalam bentuk bahan untuk binaan seperti pasir, batu-bata, tar dan sebagainya.

Dari semasa ke semasa bangunan SSR ini dipelihara dan diurus secara bersama oleh AJK SSR samada melalui kerja-kerja gotong royong mahupun diupah kepada pehak lain. Sehingga kini beberapa bangunan tambahan telah dapat dibina juga hasil daripada sumbangan dan derma orang ramai, orang-orang kenamaan, termasuk peruntukan daripada Wakil Rakyat, Pejabat Agama Muar dan Pejabat Daerah Muar.

Dari semasa ke semasa SSR telah bertambah bilangan bangunan dan bilik-bilik khas, antaranya seperti berikut:


Stor pinggan mangkuk dan kerusi meja


Tandas dan Bilik Air


Stor Pinggan Mangkok dan Kerusi Meja serta Tandas dan Bilik Air telah dibina pada tahun 2002 daripada peruntukan Jabatan Agama Johor yang bernilai RM25,000 yang disalurkan melalui Pejabat Agama Muar Johor.


Balai Utama

Balai Utama telah dibina pada tahun 2001 secara diupahkan kepada seorang tukang tempatan yang bernilai RM6500 daripada sumbangan dan derma orang ramai yang diterima dalam bentuk wang ringgit dan bahan binaan.


Balai Wakaf


Balai Wakaf ttelah dibina pada tahun 2007 secara upahan dengan nilai RM 4300 daripada sumbangan dan derma orang ramai dalam bentuk wang ringgit dan bahan binaan.


Bilik Sistem

Bilik Sistem telah dibina secara upahan dengan nilai RM2600 pada tanuh 2008 daripada sumber kewangan surau.

0 Comments:

Post a Comment



Related Posts with Thumbnails